call of duty black ops 4 Call of Duty: Black Ops 4

Call of Duty: Black Ops 4

Recenzia

Posledná úprava:
Platforma
PC
Žáner
Akčná
Výrobca
Treyarch
Distribútor
Activision
Hru na recenziu poskytla spoločnosť
KON TIKI

Na hernú scénu prichádza pokračovanie série Call of Duty s podnázvom Black Ops. Ide už o štvrté pokračovanie, ktoré na jednej strane ťaží z úspechu, ale zároveň je aj limitované svojou minulosťou. Všetky tri hlavné herné režimy – Multiplayer, Blackout a Zombies sú vybudované na základoch z predchádzajúcich dielov. Multiplayer je, samozrejme, ako vždy úspešný a populárny. Zombie režim trpí trochu viac, a to vďaka starším elementom v hre. Blackout je však to, čo nové Call of Duty posúva na úplne nový level, a to vďaka klasickej Call of Duty akcii prenesenej do nového herného režimu, ktorý dnes v hernom svete zažíva zlaté obdobie.

Veľkou zmenou, ktorú si všimnete okamžite v hlavnom menu je chýbajúci režim singleplayer hry, teda príbehovej časti. Namiesto toho vám hra ponúkne 10 tutoriálov, jeden pre každú postavu v hre. Nesie názov Specialist HQ a ponúkne vám krátke informácie o postave, základný tutoriál jej schopností, vrátane tej špeciálnej, ktorú má každá z desiatich postáv a cvičný multiplayerový zápas. Tieto tutoriály síce obsahujú príbehové pozadie a zaujímavé cutscény, ktoré spájajú vaše misie dohromady, ale všetko je to z väčšej časti kvôli tomu, aby ste sa zoznámili s mechanikou danej postavy. Bude vám to dokopy trvať vyše troch hodín, čo však nie je na škodu, keďže väčšina z týchto mechaník sa využíva aj v režime Blackout. Jedna z misií, ktoré budete robiť, ak sa náhodou rozhodnete si Specialist HQ zahrať, sa týka aj Zombie režimu. Je to však príjemné prekvapenie a máte aspoň pocit, že všetky tri, úplne odlišné režimy hry, sú aspoň ako-tak prepojené a utvárajú herný celok.

Klasický multiplayer je najjednoduchší, čo sa týka hrateľnosti (nemusí to už platiť v prípade súperov, ktorých proti sebe dostanete). Nové Black Ops sa však na rozdiel od svojho predchodcu snaží byť v multiplayeri viac strategický. Alebo lepšie povedané, chce prinútiť vás, aby ste sa správali a mysleli viac strategicky, než v minulých Black Ops hrách. Zabudnite na behanie po stenách a skákanie s jetpackom. Čaká na vás ťažká akcia výhradne na zemi, po vlastných nohách. Vyliečiť sa taktiež môžete už iba manuálnym použitím injekcie, ktorá má, samozrejme, časovač. Žiadne automatické uzdravovanie, keď sa na chvíľu dostanete preč z boja sa teda nekoná. Tieto zmeny vás tým pádom prinútia dávať si väčší pozor, naplánovať si útok a premyslieť svoju pozíciu, keďže už nemôžete len tak jednoducho „odletieť“ z boja a počkať na zdravie. Ak to všetko dáte dokopy, vyjde vám multiplayerový zápas, ktorý vás núti premýšľať a je skôr pomalšieho, ale hlavne strategického charakteru, než len bezduché a rýchle lietanie po mape. Niektoré veci však rýchle ostali a ostať aj museli, aby sa zachovala dynamickosť hry. Času na elimináciu nepriateľa máte stále málo, rýchlejší vyhráva a znovuzrodenie je taktiež takmer instantné. To je však v tejto hre potrebné.

Musíte sa taktiež zamyslieť nad tým, ktorú postavu si na aký herný mód vezmete. Tu sa opäť dostávame k tomu, že sa z hry stáva strategická strieľačka.

To, že sa Black Ops 4 stala strategickejšou hrou pocítite aj v prípade Špecialistov (postavy, z ktorých si môžete vyberať na začiatku zápasu). Každá z nich má totiž svoju vlastnú unikátnu zbraň so špeciálnou schopnosťou. Majú, samozrejme, dlhší časovač a tým pádom si ich použitie budete musieť zaslúžiť alebo vyčkať. Ide ako o útočné, tak aj o defenzívne špeciálne schopnosti, záleží na postave, ktorú si vyberiete. Tieto schopnosti dopĺňa aj unikátny doplnok, ktorý môžete používať častejšie, stále však platí, že aj ten má časomieru, za ktorú ho môžete použiť. Či už ide o špeciálny granát, mínu, ostnatý drôt alebo dokonca psa, ktorý za vás nájde a eliminuje nepriateľa. Musíte sa taktiež zamyslieť nad tým, ktorú postavu si na aký herný mód vezmete. Tu sa opäť dostávame k tomu, že sa z hry stáva strategická strieľačka. Na niektoré módy ako Domination alebo Hardpoint sú lepšie postavy, ktoré majú kontrolu nad oblasťou. Pre módy ako Team Deathmatch sú užitočnejšie zas postavy, ktoré majú špeciálnu útočnú schopnosť a dokážu udeliť väčšie poškodenie. Avšak na tom, koho si vyberiete, nemusí záležať vôbec, ak nemáte základné skúsenosti so strieľačkami a vyhľadávaním vhodnej pozície. Áno, môžete si zobrať postavu, ktorá rozdáva veľké poškodenie súperom, hrať sebecky a vyhrať hru pre celý tím. Na druhej strane, ak sa rozhodnete hrať postavu, ktorá je skôr ako podpora, než ako útok, budete sa v hre cítiť zbytočný, ak sa vaši spoluhráči nenaučia využívať vaše špeciálne podporné schopnosti. Hra je však dobre vyvážená, a tým pádom by ste nemali mať väčšie problémy s tým, že výhra stojí iba na jednom spoluhráčovi. Vo väčšine prípadov sa v rýchlom multiplayeri nekomunikuje, no napriek tomu sa dokážete skoordinovať s tímom a zápas vyhrať spoločnými silami. Stačí si len plniť povinnosti a sledovať dianie okolo seba a byť pre druhého podporou.

Podobná flexibilita, akú sme spomínali v herných módoch, na vás čaká aj v prípade samotných máp. Tu platí v podstate to isté. Na každú sa hodí iný Špecialista a dokonca aj iné zbrane. Ak na jednej mape dokážete s útočným Špecialistom, vybaveným odstreľovacou puškou, vyhrať na plnej čiare, neznamená to, že sa vám bude podobne dariť aj na inej mape. Niektoré majú totiž viac otvorených priestorov, niektoré sú, naopak, tvorené úzkymi uličkami a menšími miestnosťami. Ako príklad by sme mohli uviesť postavu menom Nomad. Ako doplnok má zbraň, ktorá vystrelí dve míny, ktoré sa potom (ak na seba vidia a nie sú príliš ďaleko od seba) spoja lankom, cez ktoré, keď nepriateľ prebehne, nemá šancu. To využijete na mapách, kde sú úzke uličky a veľa miestností. Na mapách s otvorenými priestormi vás však čaká sklamanie. Napriek tomu, že je každá mapa stavaná inak je tu opäť priestor pre každého, keďže každá obsahuje ako otvorený priestor tak aj úzke priechody. Využijete tak aj brokovnicu, ako aj útočnú pušku.

Najlepší spôsob, ako si potvrdiť to, o čom tu píšeme je zahrať si mód s názvom „Control“. Hrá sa na tri víťazné kolá a v každom kole jeden tím útočí, druhý bráni. Zdieľate spolu 25 životov, ktoré ak sa vám minú, prehrali ste kolo a eventuálne aj zápas. Buď druhý tím o životy pripravíte klasicky, elimináciou, alebo tým, že zaberiete čo najrýchlejšie a na čo najdlhší čas väčšinu (alebo všetky) z troch kontrolných bodov. V tomto prípade ja najvhodnejší Špecialista menom Torque. Ten má ako doplnok už spomínaný ostnatý drôt, cez ktorý sa naozaj len veľmi ťažko prebehuje bez toho, aby vás nezabil. Ešte ťažšie sa však ničí, keďže vydrží naozaj dlho. Tu sa teda ukazuje potreba aspoň minimálne si premyslieť, za koho budete hrať, ak si chcete ísť po výhru.

Prejdime na klasický herný režim „Zombies“, ktorý nás v Call of Duty sprevádza už dobrých niekoľko rokov. Čakajú na vás dve rozdielne príbehové časti na troch mapách, respektíve štyroch, ak ste vlastníkmi Black Ops pass-u, ktorý bol súčasťou špeciálnych edícií hry. Prvé dve s názvom IX a Voyage of Despair sú súčasťou úplne nového príbehu nazvaného „Chaos“, zatiaľ čo Blood of the Dead a Classified sú mapy, ktoré sa vracajú s príbehom „Aether“. Všetky dokopy dávajú klasickú zombie akciu, na ktorú sme zvyknutí nielen z Call of Duty. Vašou úlohou je teda prežiť vlny nemŕtvych, šetriť peniaze na nové zbrane a nové oblasti a odhaľovať skryté tajomstvá, a dokonca, aj hádanky, na ktoré narazíte počas vašej cesty. Všetky však majú niečo do seba, a preto ani jedna z týchto vecí nie je stratou času.

Nové mapy, ktoré sú súčasťou „Chaosu“ vás na prvý pohľad upútajú svojou estetikou. Prostredie je dizajnovo skvelo zvládnuté a bohaté. Hlavolamy, ktoré musíte riešiť sú taktiež zaujímavé a precvičia vaše znalosti ako v prípade vypúšťania vody, ktorá zaplavila Titanic, aby ste sa neutopili popri hľadaní ďalších hlavolamov a ich riešení. To je však iba príklad, čaká tam na vás oveľa viac. Čo je už v tomto režime samozrejmosťou, najviac zábavy prichádza z rozmýšľania, ako vlastne daná mapa funguje a popritom aj zo snahy neumrieť pod náporom nepriateľov. Všetky mapy sú však rozumne urobené a nemali by ste mať väčší problém prísť na to kam, ako a kedy. Na druhej strane však máme mapy, ktoré sa do hry vracajú. Blood of the Dead je mapa z hry Black Ops 2, tam bola pod názvom Mob of the Dead. Mapa Classified je zas z úplne prvého Black Ops, tam niesla názov Five. Sú, samozrejme, prerobené a dokážu aj starým hráčom, ktorí ich poznajú poskytnúť niečo nové a zaujímavé. Niektoré hlavolamy napríklad neodomknú to, čo by mali. Môžete to brať ako priateľský tip, ak si hru náhodou zahráte. Bohužiaľ, musíme aj pokarhať. Skupina nazývaná Ultimus neprináša nič nové. Je to starý známy stereotyp. Vtipy, ktoré kedysi fungovali, dnes už bohužiaľ veľa úspechu nezožnú. Takeo má silný japonský prízvuk, ktorý by síce mal pobaviť, no slušne povedané, priam otravuje alebo je dokonca neprimerané ofenzívny a môže sa vám stať, že sa pri hraní budete cítiť trápne aj za samotnú hernú postavu. Pripravte sa aj na to, že pred každým začiatkom vašej misie budete počuť rovnaké hlášky. To tiež veľmi nepomáha.

Ak by vám bolo málo všetko to naháňanie zombíkov v tejto hre, je tu pre vás pripravený ešte jeden režim v rámci tohto módu s názvom „Rush“. Pravidlá sú veľmi jednoduché. Nie sú tu žiadne hádanky ani hlavolamy, ktoré musíte riešiť, sú tu len zombíci a vaša povinnosť ich vyčistiť. Je to rýchly režim, ktorý si užijete hlavne vtedy, ak nechcete na nič čakať, nechcete príliš premýšľať a chcete sa len vyventilovať a zaradom kosiť nepriateľov. Jednoducho skvelá vec na odreagovanie. Nenájdete tu ani žiadnu hernú menu, takže neexistuje žiadne šetrenie na nové zbrane alebo odomykanie nových dverí. Namiesto toho je vám povedané, v ktorej mape bude vaša ďalšia úloha a ste tam jednoducho umiestnený z kola na kolo. V istom slova zmysle by sa tento režim dal brať aj ako taký ťažší tutoriál. Je to dosť rýchle, ale je to skvelý spôsob, ako si osvojiť mapu, otestovať zbrane a nájsť cestu, ak by ste sa napríklad v klasickej verzii zasekli.

Je to niečo, čo herná séria Call of Duty ešte nerobila.

Od zombíkov ale prejdeme k tomu, čo robí touto hrou titulom, ktorý treba zaručene vyskúšať. Je to tretia sekcia v menu, ktorej sa budeme v tejto recenzii venovať. Volá sa Blackout. Základ je rovnaký, aký má každá battle royale hra. Hra vysadí 100 hráčov na jednej mape s rôznymi lokáciami, a tí sa musia prebojovať cez ostatných s jediným cieľom – byť posledný nažive. Nechýba ani zmenšujúci sa kruh, ktorý hráčov núti ísť k sebe stále bližšie a bližšie, aby ste sa nemuseli hľadať po celej mape, ak budete napríklad už len piati. Je to niečo, čo herná séria Call of Duty ešte nerobila. Využíva mechaniku, ktorú už ma zaužívanú rokmi multiplayeru, ale s menšími úpravami, ako napríklad upravená trajektória guliek pre niektoré zbrane. Nebude však na škodu ak do tohto módu prídete po čase hrania multiplayeru alebo Zombie módu, keďže svoje skúsenosti, ktoré ste nabrali tam, určite využijete aj tu. Novinkou, ktorá vás oproti iným hrám tohto štýlu prekvapí je aj zbieranie špeciálnych schopností. Sú to „zelené krabičky“, ktoré môžete nájsť na zemi spolu s ďalšími vecami ako sú zbrane a náboje, no tieto vám dávajú niečo iné. Špeciálne schopnosti. Ak sa naučíte ako ich využívať alebo ako s ich pomocou vynegovať nepriateľov, získate obrovskú výhodu. Ako príklad uvedieme schopnosť vidieť loot cez steny, schopnosť počuť nepriateľské kroky hlasnejšie alebo možnosť rýchlejšie použiť lekárničku. Ale pozor, tieto schopnosti sú časovo obmedzené, to znamená, že ak si ich aktivujete, neostanú vám do konca kola. Na mape sú aj miesta, ktoré sú infikované zombíkmi, ktorí sa správajú, samozrejme, ako nepriatelia, takže v tomto móde nemáte zaručené, že vaša paľba bude stále smerovať len na reálnych hráčov proti vám, ale aj na počítačom ovládaných nemŕtvych. Úspešné kolo tohto módu zvyčajne trvá približne 20 minút, niekedy viac, niekedy menej, nie sú to však veľké rozdiely. Mapa je menšia ako je napríklad v PUBG, čo zaručuje, že nebudete tráviť hodinu zavretý niekde v budove a čakaním.

Samotná mapa v tomto móde je preplnená odkazmi na predchádzajúce diely, napríklad aj mestečkom Nuketown. Každá oblasť je niečím iná, niekde je viac lesov a stromov, niekde zas púšť a dokopy nič, za čo by ste sa mohli ukryť. To dáva šancu rovnako vám ako aj vašim súperom, aby hra nebola jednotvárna kamkoľvek na mape sa nachádzate. Tým pádom je pre vás životne dôležité naučiť sa aspoň základ celej mapy a využívať dobre pozície a plánovať si svoju cestu do bezpečnej zóny. Kombinácia Call of Duty štýlu a herných princípov, ako má napríklad PUBG spolu dobre pracuje. Je urobená kvalitne a bez väčších problémov. Je pravdou, že prvé dni nám vôbec nešlo nájsť hru, pravdepodobne kvôli serverovej chybe alebo ich vyťaženosti, to je však technická chyba, ktorá sa stáva aj iným hrám, preto ju nemôžeme brať až tak do úvahy v hodnotení hry. Stačilo pár dní a zápasy už nachádzalo relatívne rýchlo. Je to vlastne všetko podobné ako v iných battle royale hrách, to však vôbec nie je na škodu, keďže ľudia sú už zvyknutí a meniť to by bolo kontraproduktívne. Nájdete na zemi zbraň, muníciu alebo lekárničku, vezmete ju a idete ďalej. Plusom je, že ak na zemi nájdete napríklad optiku na zbraň, môžete si ju hneď zo zeme nasadiť na zbraň, zaniká tak nutnosť ísť do inventáru a manuálne si ju vylepšovať. Ak ju chcete iba dvihnúť, poslúži vám na to druhá klávesa. Tak, ako v multiplayeri, aj tu môžete jednoducho nechať veci vecami, ak o ne nemáte záujem. Koniec koncov, v tomto móde záleží len na tom, aký máte prehľad o hre, mape, situácii a nepriateľoch, určite aj na tom, ako dobre viete narábať s hernou mechanikou streľby, no a nakoniec, záleží aj na kúsku šťastia, aby ste dopadli na to správne miesto, kde nájdete dobrý loot. Inak je všetko vo vašich rukách, respektíve, aj v rukách vašich spoluhráčov, ak hráte vo dvojici alebo štvorici.

Blackout je však to, čo nové Call of Duty posúva na úplne nový level, a to vďaka klasickej Call of Duty akcii prenesenej do nového herného režimu, ktorý dnes v hernom svete zažíva zlaté obdobie.

Niekomu sa môže zdať, že Black Ops 4 bez príbehovej časti už nie je to pravé. Povedzme si však pravdu, príbehová časť Call of Duty bola vždy záležitosť nanajvýš pár hodín, jedno upršané nedeľné odpoludnie. Nie je to hra, ktorú si ľudia kupovali kvôli skvelému príbehu ako napríklad Zaklínača. Je to hra, ktorá mala a stále má kvalitný multiplayer a výrobcovia to dobre vedia. Preto sa pravdepodobne rozhodli vypustiť túto zložku a zamerať sa na trend – battle royale. To im vyšlo. Navyše, istú príbehovú časť stále máte k dispozícii, a to sú tutoriály Špecialistov. Všetky tri módy však tvoria celok, s ktorým zažijete hodiny a hodiny zábavy. Nové Black Ops taktiež vyspelo. Multiplayer už nie je len bezduché lietanie po mape a automatické uzdravovanie. Vyžaduje istú dávku strategického myslenia, ak chcete svoj tím doviesť k víťazstvu. Zombie mód zase ponúkne pekné prostredia, kvalitné mapy, hádanky a hlavolamy, ktoré môžete riešiť alebo oddychovú žatvu nepriateľov po náročnom dni v škole či práci. No a nakoniec, Blackout prináša herný mód, ktorý zažíva rozmach v celom hernom svete a pridáva do neho Call of Duty podpis, čo z tohto módu robí niečo známe, ale napriek tomu nové. Berie si príklad z vlastného multiplayeru aj zo Zombie módu, kombinuje to s hrou o prežitie a vytvára skvelú zábavu aj napínavú strieľačku. Na záver, Call of Duty už nepotrebuje príbehovú kampaň. Aspoň určite nie, ak je v takej forme, v akej je Black Ops 4. Pri všetkých dobre urobených módoch, ktoré obsahuje, zažijete kopec zábavy a jeho absenciu ani nepostrehnete.

call of duty black ops 4 Call of Duty: Black Ops 4
Call of Duty: Black Ops 4
Grafika
85
Príbeh
50
Spracovanie
85
Klady
zábavná hrateľnosť
dobrý multiplayer
originálnejší Battle Royale
Zápory
bez kampane
opakujúci sa obsah z predošlých dielov
73
Zaujímavý článok
assassins creed valhalla hra Call of Duty: Black Ops 4
Ďalšie uniknuté zábery z Assassin’s Creed Valhalla