fallout 76 Fallout 76

Fallout 76

Recenzia

Posledná úprava:
Dátum vydania
23. október 2018
Platforma
PC
Žáner
Akčná RPG
Výrobca
Bethesda Game Studios, Bethesda Game Studios Austin
Distribútor
Bethesda Softworks
Hru na recenziu poskytla spoločnosť
Bethesda

Vojna, tá sa nikdy nemení. Touto známou vetou začína aj Fallout 4, predchodca toho, o ktorom dnes budeme vo veľkom rozprávať. Ide o titul s názvom Fallout 76, ktorý prináša známe prostredie vojnou zničeného sveta avšak so zmenami, ktoré delia fanúšikov tejto hernej série na dva tábory. O tejto hre sa s istotou dajú tvrdiť dve veci. Buď ju milujete alebo nenávidíte, a vojna, tá sa zmenila podstatne.

Fallout je akčná RPG hra s vyše 20 ročným pôsobením na trhu a odvtedy si prešla mnohými zmenami. Aj tieto sa určite zapíšu do histórie. Po prvýkrát sa Fallout zameriava hlavne na spoluprácu s ostatnými hráčmi, hlavne pri plnení úloh, ktoré vám svet ponúka. Je to však hra, ktorej chýba poriadne zameranie sa na jednu vec. Prichádza s veľkými zmenami oproti 4-ke. Hlavnou zmenou je, že sa snaží fungovať ako hra, ktorú môžete hrať sami, ale aj s ostatnými hráčmi. Podľa vašej nálady a chuti. Obe verzie sú však okresané na úkor tej druhej, čo vo výsledku dáva slabý výsledok ako singleplayeru, tak aj multiplayeru. Jednoducho budete dlho hľadať (a nič nezaručuje, že aj nájdete) čím chce Fallout 76 byť.

Hneď na začiatku sa pripravte na to, že v hre nenájdete žiadne ľudské, počítačom ovládané postavy. Bethesda to vysvetľuje tým, že vy ste prví ľudia v povojnovom svete, ktorí majú vstúpiť a opäť osídliť Ameriku. Mnoho ľudí, ktorí prežili nukleárne besnenie zomrelo príhodne pred vašim príchodom na scénu. Na prvý pohľad sa vám to môže zdať ako veľké mínus pre hru, avšak jedna vec je istá, že práve absencia akýchkoľvek ľudských NPC postáv iba dotvára to, čo sa nám Fallout snaží ukázať vždy. Pochmúrnu, smutnú a depresívnu atmosféru povojnového sveta. Silnou stránkou tejto série stále bola, a je tomu tak aj v 76, vaša chuť objavovať. Jednoducho chcete zísť z cesty a preskúmať povedomé, ale zároveň neznáme prostredie. Pozrieť sa a navštíviť miesta, ktoré boli kedysi osídlené, no teraz z nich ostali len ruiny a predstaviť si, ako asi vyzerali predtým. Zistiť, čo sa vlastne dialo na týchto miestach v čase, keď ste tu neboli. Atmosféra, prostredie a objavovanie nového sveta je silnou stránkou hry, ktorú jednoducho nemôžeme poprieť a je to jedna zo základných vecí, vďaka ktorej si Fallout 76 zahráte.

Avšak absencia obyvateľstva je zároveň aj najväčším problémom tejto hry. Tá vynakladá veľké úsilie vyrozprávať vám príbehy o ľuďoch, ktorí tu kedysi žili. Ako zakladali spojenectvá, ako sa bránili nepriateľom a ako sa napriek zlej situácii nevzdali a prežívali napriek malým šanciam. Pravdou však je, že je veľmi ťažké si to všetko predstaviť alebo sa do toho vžiť, ak žiadneho z týchto ľudí v hre jednoducho nestretnete. Bez toho herný svet vyzerá len ako pustina, v ktorej v podstate nemôžete robiť nič iné, len zabíjať rôzne veci. Pri prechádzaní svetom vám teda príde prázdny, viete, že ak narazíte na niečo živé, môžete automaticky začať strieľať. Chýba mu dramatickosť a ľudskosť a, hlavne, chýbajú tomu emócie, ktoré by ste mohli prežívať a užiť si tak príbeh, svet a koniec koncov aj hru oveľa viac ako v súčasnom štádiu. Najväčšou obeťou tohto všetkého sú však misie a úlohy. Tie sú bez ľudských postáv jednotvárne a suché. Z hry sa vytratil pocit toho, že niekomu naozaj pomáhate, niekto chce vašu pomoc a niekto vám za ňu aj nakoniec poďakuje. Úlohy dostávate väčšinou z audio nahrávok, príbeh sa dozvedáte rovnako. K tomu máte ešte možnosť čítať rôzne poznámky alebo terminály. To všetko vám naozaj dokáže utvoriť príbeh a obraz o tom, o čo vlastne v hre ide. Ale iba za predpokladu, že chcete väčšinu herného času stráviť čítaním. Ak na to nie ste pripravení alebo to nie je štýl hrania, ktorý máte v obľube, Fallout 76 bude pre vás po príbehovej stránke veľkým sklamaním. V úlohách sa často dozvedáte príbehy zo života rôznych postáv, čo je síce zaujímavé, ale tieto postavy sú už dávno po smrti a tým pádom skončíte pri počúvaní dlhého monológu od človeka, s ktorým nemôžete nijak komunikovať. Všetko, čo počas úlohy urobíte, nikoho neovplyvní. Neovplyvní to dokonca ani samotný herný svet. Všetci nepriatelia, ktorých zlikvidujete, sa skôr či neskôr znovu objavia na tom istom mieste a vám tak chýba motivácia pokračovať. Často si teda položíte otázku, čo mám vlastne robiť? Čo je môj cieľ a o čo tu ide? A to by sa pri hrách tohto typu nemalo stávať.

Nemôžeme však povedať, že celý príbeh je nudný. Zaujímavý rozhodne je, treba mu len prísť na chuť. Inými slovami, určite narazíte aj na pasáž, ktorá vám bude po chuti a budete sa snažiť zistiť čo najviac a nakoniec zistíte, že ste si danú úlohu celkom užili a neviete sa dočkať, kedy sa dozviete viac. Potom však príde na rad opätovné počúvanie audio záznamov, čítanie poznámok a terminálov a budete späť tam, kde ste boli predtým. Stratený, bez motivácie a čo je hlavné, bez akéhokoľvek citového puta k nejakej osobe v tomto svete. Ak spojíme všetko vymenované, ocitneme sa v hre, kde sa typy úloh dajú zhrnúť do jedného vreca. Choď tam, urob to, dones to, oprav tamto. Všetko zadávané cez poznámky od niekoho, kto nežije. Ľahko sa vám môže stať, že po pár hodinách hrania príbehu sa budete cítiť jednoducho vyčerpaní a radšej si zapnete niečo iné. To, že vývojári postavili príbeh len na počúvaní a čítaní je jeden z veľkých strašiakov, ktorý vás od kúpy hry môže seriózne odradiť na plnej čiare.

Vývojári postavili príbeh len na počúvaní a čítaní poznámok a to je jeden z veľkých strašiakov, ktorý vás od kúpy hry môže odradiť.

Pozitívne však je, že hru môžete hrať s priateľmi. V skupine môžete byť až štyria, plniť spolu úlohy, pomáhať si navzájom a likvidovať nepriateľov. Sú však veci, ktoré ostávajú unikátne iba pre vás a nezdieľate ich s priateľmi vo svojej skupine alebo s inými hráčmi. Ide hlavne o odmeny, ktoré dostávate. Ak otvoríte krabicu, ktorá obsahuje veci, sú len vaše, nikto vám ich nemôže zobrať. Rovnako tak pri zdieľaní misie s členmi vašej skupiny, každý jeden z vás musí splniť úlohu samostatne. Úlohu vám teda bude ukazovať všetkým rovnakú, ale napríklad stlačiť tlačidlo alebo zobrať objekt, ktorý je pre misiu potrebný, musí už každý jeden člen. Kladná stránka tohto riešenia je, že hra dáva možnosť každému prežiť príbeh a zistiť, o čo vlastne ide. Záporná stránka je však zbytočné naťahovanie času samotných misií. Musíte počkať kým tak spravia všetci, aby ste mohli pokračovať. Pri hraní s vašim priateľom, s ktorým popri hre aj komunikujete je to teda zbytočnosť, keďže väčšina hráčov sa dohodne alebo si navzájom povie, o čo išlo a čo treba urobiť. Vďaka tomuto riešeniu teda musíte čakať, kým si každý člen vypočuje audio nahrávku alebo kým v termináli nájde potrebné informácie. Plnenie úloh s priateľmi vyžaduje tým pádom poriadnu dávku trpezlivosti a ohľaduplnosti. Keď k tomu pridáme ešte fakt, že Fallout od vás vždy vyžadoval manažment inventáru, ktorý je časovo dosť náročný (nemôžete bežať alebo cestovať, ak máte v inventári viac vecí ako unesiete), môže vám ďalší človek v skupine prísť ako bremeno. Vašou ďalšou možnosťou je tiež dohodnúť sa s vašou skupinou a preskočiť zdĺhavé časti hry. Pripravte sa však na to, že sa pripravíte o jeden z mála aspektov, ktoré hre dodávajú aspoň akú takú chuť. Najlepšou možnosťou je dať sa dokopy s ľuďmi, ktorých poznáte a flákať sa po svete, prípadne zúčastňovať sa na skupinových eventoch. Plnenie misií samostatne má svoje veľké výhody, keďže nemusíte na nikoho čakať, avšak priatelia vám vedia byť veľmi nápomocní, keďže sa často stáva, že nepriatelia sú o niekoľko levelov vyššie ako vy. Niekedy vám hra dá poriadne zabrať, ak sa aj napriek tomu rozhodnete ísť solo.

Týmto sa dostávate k ďalšej veci, s ktorou nový Fallout bojuje. Nepriatelia a súboj s nimi. Na svojich cestách budete stretávať ako nových, tak aj starých známych nepriateľov, ktorých môžeme poznať z predchádzajúcich dielov. Bohužiaľ, ich likvidácia neprináša dostatočný pocit zadosťučinenia, keďže si ich nemôžete spojiť so žiadnou udalosťou. Nikto vám nepovedal, že mu ubližujú, nikomu ste v podstate nepomohli, nikto živý vám v podstate nedal úlohu ich zničiť, robíte to iba pre seba, nie pre iných. Ak si to všetko spojíte dokopy, pochopíte, čo sme tým zadosťučinením mysleli. Bojujete bez pocitu, že ich zničením niečo dosiahnete. Možno nové teritórium, možno niekoho obránite, možno vyčistíte sídlo od nepriateľov a už len ťažko sa dostanú naspäť. To všetko v novom Falloute chýba, a tým pádom na všetko, čo v hre stretnete môžete bez rozmýšľania vytiahnuť zbraň. Verejné eventy taktiež bojujú s chýbajúcim pocitom spokojnosti po ich splnení. Hra vám ponúka rôzne časovo obmedzené (ale obnovujúce sa) eventy, ktorých sa môžu všetci zúčastniť. Môžete taktiež využiť rýchle cestovanie, aby ste sa k eventu dostali a stihli ho, ak ste napríklad príliš ďaleko. Ide však opäť iba o misie, ktoré sú si veľmi podobné. Sú viazané na konkrétne miesto, kde sa odohrávajú a vašou úlohou bude poväčšine eskortovať nejakého robota na iné miesto, a pritom ho obrániť alebo jednoducho odvrátiť vlny nepriateľov. Mení sa len to, čo obraňujete, princíp je však ten istý. Systém streľby je známy už z predchádzajúcich hier, avšak nie je príliš vhodný na hru tohto typu. Občasné strieľanie z diaľky do zopár nepriateľov je v poriadku. Rovnako tak si užijete aj prípadné likvidovanie príšer zbraňami na blízky boj. Mechanika je však tuhá, kinetika a pohyby postáv a samotnej zbrane nefungujú príliš dobre, ak už budete musieť strieľať väčší počet nepriateľov počas dlhšej doby. Neraz sme pri takejto streľbe zažili pocit frustrácie, keďže pohyby sú pomalé a čo je hlavné, trajektória guľky nie je vždy správna. Kde to pocítite najviac sú napríklad malé príšery, ktoré pribehnú k vám a držia sa od vás len na pár centimetrov. V týchto prípadoch budete mať často pocit, že ste nepriateľa zasiahli, ale nič sa nestalo. Zmeny prichádzajú aj do známeho zameriavacieho systému V.A.T.S. V minulých dieloch sa vám po aktivácii tohto systému hra pozastavila a mohli ste si v pokoji vybrať, kam chcete nepriateľa zasiahnuť. Keďže je Fallout 76 výhradne online hra, je samozrejme nemožné urobiť to rovnakým spôsobom. Zmenou teda je, že hra sa vám nepozastaví, všetko beží ako stále, ale stále si môžete vybrať, kam chcete nepriateľa zasiahnuť. Avšak predtým, než budete môcť zasiahnuť aj končatiny nepriateľa si túto možnosť budete musieť aktivovať pomocou špeciálnej karty.

Fallout 76 uberá aj na možnostiach, akou cestou splníte úlohu. Kým v 4-ke ste mali možností viac, v tejto verzii je to už viac-menej vopred dané. Tradičné schopnosti charizmy sú preč, ale páčenie zámkov, hackovanie a schopnosti byť nenápadný ostávajú a sú dokonca vylepšené o nové aspekty, čo dáva hre a, samozrejme, aj vám, opäť nejaké iné možnosti navyše. V konečnom dôsledku ale veľké množstvo úloh obsahuje veľmi podobné zadania s ešte podobnejšími cestami ako ich splaniť. Väčšinou ide o veľa nepriateľov a veľa strieľania. Možno nie všetky, ale niektoré zmeny v hre sú určite aj k lepšiemu. Flexibilita nového „perk“ systému, ktorý je teraz založený na systéme kartičiek, je určite zaujímavá a príjemná zmena. Základnou výhodou tohto systému je, že každá kartička v každej kategórii vám dáva iné schopnosti a výhody. Meniť si ich môžete kedykoľvek, a tým pádom je pre vás jednoduchšie sa zariadiť podľa danej situácie a toho, čo plánujete ako váš ďalší krok v hre. Keďže Fallout 76 je čisto multiplayerová záležitosť a vo svete nikdy nebudete sami, určite bolo zaujímavé sledovať, ako sa Bethesda popasovala s nechceným zabíjaním nepriateľov za účelom znechutiť im hru. Vyriešila to elegantne. Ak do vás niekto strelí, na obrazovke sa vám zobrazí informácia o tom, že ak zaútočíte naspäť, budete vy a váš nepriateľ v súboji. Kto zomrie, nechá po sebe veci, ktoré mal v inventári. Ak však nezaútočíte naspäť, dostávate od dotyčného zmenšené poškodenie, ktoré takmer ani necítite. Stále vás však môže zabiť. Ak tak urobí (aj opakovane), bude na hráča vypísaná odmena a uvidia to všetci. Na mape sa totiž bude zobrazovať červeným písmom s nápisom „Wanted“ a číslom, ktoré určuje, aká veľká bude vaša odmena, ak ho dolapíte a zlikvidujete.

Režim stavby si nový Fallout prináša od jeho predchodcu. Od začiatku hry máte k dispozícii takzvaný C.A.M.P., ktorý môžete kdekoľvek na svete rozložiť a v obmedzenom kruhu okolo neho si stavať, čo sa vám len zachce a na čo máte dostatok surovín. Na niektoré veci, samozrejme, musíte získať plán, nemôžete stavať hneď všetko od začiatku. Za malý poplatok svoje obydlie môžete presunúť kamkoľvek inde na mape. Celá vaša stavba sa vám uloží ako schéma a hneď, ako rozložíte C.A.M.P. na inom mieste, budete môcť postaviť na zem aj kompletnú budovu, tak, ako si ju pamätáte. Ďalšou možnosťou je rozobrať schému a nechať si uložiť všetky komponenty do inventáru a stavať inak. Po odpojení z hry zmizne aj vaša stavba, objaví sa však na rovnakom mieste hneď, ako sa pripojíte naspäť. Ak sa stane, že na mieste vašej stavby je už niekto iný, nájdete ju vo vašom inventári a môžete si ju bezplatne položiť niekde inde. Ak vás zaujíma, či môžete stavať spolu s priateľom nepotešíme vás. Nemôžete. Všetko, čo váš priateľ postaví na vašej stavbe zmizne hneď, ako sa odpojí. Vašou možnosťou sú takzvané verejné workshopy. Keď vyčistíte oblasť od nepriateľov a ubránite ju, môžete na nej začať stavať. Tá vám počas vášho pobytu v hre (keď sa odpojíte vy alebo posledný člen skupiny v ktorej ste boli, keď ste workshop získali, vaša stavba zanikne) bude zarábať rôzne suroviny. Každý workshop je v niečom iný a má iné špecifické veci, ktoré vám bude vyrábať. Brániť ho musíte nielen pred príšerami, ale aj pred reálnymi hráčmi, ktorí ho môžu získať. Dôležité je poznamenať, že pri verejných workshopoch staviate z materiálov, ktoré už obsahuje, nie zo svojho inventáru. Bohužiaľ aj keď stavanie je veľmi zábavná činnosť vo Falloute, chýba jej cieľ. Nekladie sa na to taký dôraz, ako na stavby v predchádzajúcej hre. Veľkou chybou hry je, že si nemôžete vytvoriť základňu spolu s vašim priateľom, s ktorým hru pravidelne hráte. Po postavaní nejakej základnej stavby, kde budete mať všetko potrebné tak pre vás pravdepodobne ďalšie stavanie končí. Nebude totiž prečo ďalej stavať a vylepšovať.

Bohužiaľ aj keď stavanie je veľmi zábavná činnosť vo Falloute, chýba jej cieľ. Nekladie sa na to taký dôraz, ako na stavby v predchádzajúcej hre.

Veľkým sklamaním je tiež to, že keď už sa vám konečne podarí nájsť si v hre niečo, čo vás na nej baví, pravdepodobne nebudete ďaleko od sklamania, ktoré bude nasledovať. Či už to bude kvôli herným mechanizmom, ktoré skvele fungujú pri Fallout 4, ale nehodia sa do 76 alebo kvôli hernému enginu, ktorý má svoje chyby práve vďaka online zameraniu hry. Hra totiž ponúka hneď niekoľko chýb, na ktoré sme síce pri hrách od Bethesdy zvyknutí a tolerovali sme ich, avšak pri striktne multiplayer hre sú jednoducho neprípustné. Ide o budovy, ktoré sa vám nenačítajú správne. O postavy, ktoré sú zaseknuté, o vašu postavu, ktorá sa prepadne pod svet alebo poškodenie, ktoré sa nezapočíta, ak strieľate do nepriateľa. Človek má pocit, že tieto chyby by mali byť odstránené, ak sa vývojár rozhodne vstúpiť na trh online hry, kde každá takáto chyba môže znamenať výhodu niekoho, kto je váš nepriateľ alebo naopak. Nakoniec to môže dospieť až k tomu, že si hru neužijete vôbec a ani neviete ako a sadne prachom.

Fallout 76 sa snaží priniesť do hernej série niečo nové, svieže a zaujímavé. Multiplayer je skvelá cesta, avšak mohlo sa ostať iba pri tom. Čo by sme dali za to, ak by sme si mohli Fallout 4 zahrať v kooperácii s priateľom. To by úplne stačilo. Celá hra mohla byť ušetrená od nálepky striktný multiplayer, PvP (a pod.) a pravdepodobne by získala podobne vysoké hodnotenia ako jej predchodcovia. Takto je to aj napriek veľkej snahe vývojárov, len pokus prísť s niečím novým a zaujať hráčov názvom hry. Možno ak by sa hra volala inak, nie priamo Fallout, boli by aj hráči zhovievavejší. Bethesda plánuje hru podporovať ešte veľmi dlhú dobu, už teraz je vidno, že sa snažia, počúvajú spätnú väzbu a chystajú veľké zmeny, čo je skvelé. Ak však vezmeme do úvahy hru, ktorú hráči dostali v deň vydania, ide o veľmi slabý kúsok. Môžeme len dúfať, že sa starý dobrý Fallout, na ktorý sa fanúšikovia vždy tešili sa dostane späť do starých koľají a ukáže nám, že môže fungovať dobre aj v takejto pozmenenej verzii.

fallout 76 Fallout 76
Fallout 76
Grafika
70
Príbeh
50
Spracovanie
55
Klady
Zápory
58
Zaujímavý článok
Charles Chiang zo spoločnosti MSI
Zomrel šéf MSI Charles Chiang