far cry new dawn Far Cry New Dawn

Far Cry New Dawn

Recenzia

Posledná úprava:
Platforma
Xbox ONE
Žáner
Akčná, Adventúra, FPS
Výrobca
Ubisoft Montreal
Distribútor
Ubisoft
Na recenziu poskytla spoločnosť
Ubisoft

Po krátkom čase prichádza na hernú scénu ďalšie pokračovanie slávnej hernej série s názvom Far Cry. Nie je to tak dávno, čo sme naposledy hrali Far Cry 5, ktoré si získalo relatívne dobré hodnotenia. Či sa to podarilo aj tejto hre sa dozviete v našej recenzii. Ešte pred tým, než začneme, by sme radi upozornili čitateľov, že recenzia prezrádza kľúčové momenty deju z Far Cry 5 a preto, ak ste päťku ešte nehrali, berte to prosím na vedomie.

SPOILER: Na konci Far Cry 5 spadli na územie Spojených Štátov atómové bomby. Teraz, 17 rokov po týchto udalostiach sa obyvatelia Hope County konečne spamätali, ale hlavne prežili túto katastrofu. Vegetácia je úrodnejšia a odolná, spoločnosť bola pretvorená a všade naokolo sa váľa neskutočné množstvo izolačnej pásky. Všetko okolo vás je nové a trochu iné. Teda, okrem faktu, že sa opäť raz stretávame s nemilosrdným vodcom, ktorí baží po nadvláde v podstate nad všetkým. Opäť raz je len na vás, aby ste nepriateľa zastavili. Niektoré veci sa proste nezmenia a to platí aj pri tejto hre. Napriek niekoľkým novým veciam a príbehu ide v podstate o ten istý Far Cry, aký sme videli predtým. Čo ale nemusí hneď nutne znamenať, že ide o zlú vec.

New Dawn vám ponúkne v podstate rovnakú akciu ako predchodca, kde v otvorenom svete jednoducho stačí premýšľať len o jeden, možno dva kroky vpred. Hlavné príbehové misie sú viditeľné na mape hneď od začiatku, nemusíte ich hľadať. To už ale neplatí pre ostatné aktivity, pri ktorých musíte niečo objaviť. Ide, ako už iste poznáte z predchádzajúcich Far Cry hier, o nepriateľské základne, zaujímavé miesta alebo verbovanie spojencov. Či sa k týmto úlohám dostanete alebo nie záleží len na tom, ako budete postupovať a objavovať krajinu. Body na vylepšenie vašich schopností sú viazané na objavovanie skrytých predmetov. To znamená, že ak chcete nejaký získať, musíte najprv objaviť “poklad”. New Dawn je ale predsa len v niečom iná a prvou vecou je mapa. Je oveľa menšia než sme mohli vidieť vo Far Cry 5 a dostanete aj menej úloh, ktoré vám hra odporúča. Základné odporúčanie však ostáva rovnaké, a to ostať vonku a nasávať atmosféru okolitého sveta.

Na pocite voľnosti nám ale vývojári predsa len ubrali. Nie je to ani tak faktom, že sa vraciate do Hope County, ide skôr o to, akým spôsobom.

Na pocite voľnosti nám ale vývojári predsa len ubrali. Nie je to ani tak faktom, že sa vraciate do Hope County, ide skôr o to, akým spôsobom. Vo Far Cry 5 sme začínali v strede mapy a bolo len na nás, ktorým smerom sa vydáme. New Dawn nám ponúka v podstate len jednu možnosť, keďže začínate v spodnom rohu mapy a “nenápadne” vás núti pokračovať lineárne na sever a získavať späť rôzne územia. K tomu si pridajte fakt, že hra od vás neustále chce, aby ste doniesli rôzne materiály späť na základňu, kde ste začínali a máte aspoň nejakú predstavu o tom, čo vás čaká.

Čo vám ale bráni v tom, aby ste vystrelili ako šíp cez mapu a príbeh a prešli hru do niekoľkých hodín? Poškodenie a nepriatelia. Tým sa dostávame k ďalšej novinke, ktorá je dokonca prvou v celej tejto hernej sérii. New Dawn totiž pridáva aj trochu RPG prvkov a jedným z nich je aj počítadlo udeleného poškodenia nepriateľovi. Veď viete, tie čísla, ktoré z nich lietajú, keď do nich strieľate. Tak toto už máme aj vo Far Cry. Zbrane a nepriatelia sú taktiež rozdelení do niekoľkých odstupňovaných levelov. Ak teda chcete zaútočiť na silnejších nepriateľov, musíte najprv chodiť po svete, zbierať materiály a vylepšiť si základňu na to, aby ste si mohli vylepšiť pracovnú stanicu a s tým potom súvisí aj samotné vylepšovanie zbraní a nakoniec aj likvidácia silnejších nepriateľov. Oblečenie a brnenie nehrajú žiadnu rolu na váš postup, respektíve súboj s nepriateľmi. Iba zbrane. Napríklad zbrane v kategórii 1 a 2 udelia len minimálne poškodenie nepriateľovi, ktorý je kategória 3 a má dobré brnenie.

Zo začiatku vám tento nový štýl likvidácie nepriateľov môže prísť dosť frustrujúci a otravný. Hlavne, ak sa vám stane, že hráte hru tak, ako by ste ju hrať nemali. New Dawn nie je stavaný na to, aby ste sa dostali až príliš ďaleko na mapu bez poriadnej výbavy. Ak tak urobíte, skončíte s tým, že do silnejšieho nepriateľa vystrieľate celý zásobník a použijete celú svoju zásobu lekárničiek, čo je koniec koncov nielen otravné ale aj hlúpe. Treba sa určite prispôsobiť tomu, ako hra chce, aby ste ju hrali. Ak by ste to predsa len chceli vyskúšať, tak vedzte, že skôr či neskôr vás podmienky nejakej príbehovej misie zastavia a zabránia vám v tom, aby ste sa dostali príliš ďaleko bez patričnej výbavy.

Ak však počúvnete našu radu a necháte hre voľný priebeh, necháte ju nech vás vedie a budete trpezliví, tieto otravné a deprimujúce momenty sa budú objavovať oveľa menej, ba takmer vôbec. Zbrane budú udeľovať nepriateľom efektívne, rozumné poškodenie, pričom samotní nepriatelia nebudú vyvolávať pocit, že sú nesmrteľní. Pravdupovediac, keď už sa raz dostanete k zbraniam tej najvyššej kategórie, veci sa rýchlo naklonia na vašu stranu, až do momentu, keď bude v podstate stačiť streliť nepriateľa kategórie 1 do nohy a v mnohých prípadoch to bude úplne dostatočné na jeho likvidáciu. Určite si užijete aj tento pocit, veď kto nemá rád raz za čas v hre byť nepremožiteľný. Ak budete nový Far Cry hrať správne, nové RPG elementy možno ani nepostrehnete a budete si hru užívať tak, ako tú predtým. Pocit toho, že v istom momente budete konečne schopný rovnať sa s elitnými nepriateľmi v hre je skvelý ale budete sa možno zamýšľať aj nad tým, prečo vás hra najprv vlastne umelo držala v úzadí.

Trochu sklamaním sú však rozdiely medzi vyrábaním nových zbraní alebo napríklad vozidiel. New Dawn ponúka dostatočne širokú paletu zbraní, avšak rozdiely medzi prvou a napríklad poslednou kategóriou nie sú až tak viditeľné, ako by ste si možno želali. Prichádzate o ten známy pocit, keď v akejkoľvek hre začínate na prvom leveli v podstate s ničím a postupne prechádzate až k vysokým levelom, čo sa odráža aj na vašej výbave. Cítite pocit zadosťučinenia. Tu to trochu chýba. Zbrane prvej kategórie sú hlavne pištole, pušky a brokovnice a ich vylepšovanie závisí na množstve izolačky a odpadu, ktorý nazbierate. Ako keby tie dve veci mali zázračnú moc vylepšiť poškodenie zbrane. Ale berieme. Zbraní je na výber dosť a ak ste hrali Far Cry 5 spoznáte ich okamžite či už s izolačkou alebo bez nej.

Máme tu však aj jednu výnimku, z ktorej sa tešíme. Volá sa Saw Launcher. Zvyčajne názvy zbraní do slovenčiny neprekladáme ale toto chceme skúsiť. Táto nová zbraň s názvom Vystreľovač Píl (ak máte lepší nápad sem s ním) vlastne, ako už názov napovedá, vystreľuje nabrúsené čepele. To však nie je všetko. Pri tejto zbrani máte konečne pocit, že s vyšším levelom sa aj samotná zbraň mení a rovnako tak aj jej vlastnosti a schopnosti. Je to jediná zbraň, z ktorej ide pocit, že sa naozaj zrodila improvizovaným spracovaním rôzneho odpadu v post-apokalyptickom svete, ktorým New Dawn vlastne aj je. Staré plechovky, nádrže alebo hrdzavé trubky na ostatných zbraniach síce vyzerajú dobre ale nezmažú ten známy pocit, keď ich držíte v ruke.

Základné piliere súbojov a celkovej akcie sú stále tu a stále sú dobré, stále vás budú baviť.

Rovnako sa môžeme vyjadriť aj o samotnom svete. Už svet v päťke bol tak trochu apokalyptický, kde bol vidiek v podstate izolovaný od okolitého sveta, a to najmä vďaka postave menom Joseph Seed. Výsledkom je, že aj keď svet prešiel zmenou, nemá to naň taký dopad a je vám známy. Vo svete sa síce nachádzajú lokácie, ktoré vzbudia váš záujem na dosť vysokej miere, to sa nedá poprieť ale chýba tu naozajstné využitie silnej stránky, ktorú ponúkal predchádzajúci Far Cry. Jeho prednosťou bola pekná vegetácia, lesy, stromy, vodopády a hory. Napriek tomu, že to všetko je v New Dawn “zničené” alebo zmenené, chýba nám tu ozajstný pocit apokalypsy. Vegetácia bola nahradená čímsi veľmi farebným a zmutovaným, autá sú pokreslené grafitmi, to všetko vyzerá pekne ale nie je to svet, aký by ste v post-apokalyptickej hre predstavovali. Možno nie je náhoda, že v rovnaký deň ako New Dawn vyšlo aj Metro: Exodus, ktoré vlastne tiež ťaží z toho istého príbehu – svet zničený nukleárnymi zbraňami, avšak Metro má presne ten svet, ktorý by sme možno uvítali v New Dawn. Zúfalý a zničený. Je však ťažké o tom písať, pretože zachádzame už skôr do subjektívnych ako objektívnych pocitov. Určite sa nájdu hráči, ktorí ocenia farebnosť sveta.

Základné piliere súbojov a celkovej akcie sú stále tu a stále sú dobré, stále vás budú baviť. Hovoríme hlavne o starých klasikách, akými sú napríklad obsadzovanie nepriateľských základní (teraz už, samozrejme, vzhľadom na váš level), ktoré majú stále k dispozícii dvojaký smer, ktorým sa môžete vydať. Buď urobíte bordel alebo všetko na Hitmana v tichosti. Tieto veci len tak neomrzia a užili sme si ich aj v tejto hre. Hra vás dokonca vyzýva, aby ste si niektoré z nich zopakovali na vyššej obťažnosti a získali tak viac materiálov pre vašu základňu.

New Dawn obsahuje aj zaujímavú možnosť s názvom  Expeditions. Sú to samostatné misie, mimo Hope County. Dostanete sa napríklad do zábavného parku v New Orleans, do lietadla alebo dokonca do leteckej havárie v štýle Splinter Cell. Tieto misie sú pekné a príjemné spestrenie ale bohužiaľ nie sú robené na to, aby ste sa zastavili a užili si ich. Zvyčajne je vašou úlohou niečo zobrať a vrátiť sa s tým rýchlo späť, keďže po vás ide nekonečné množstvo nepriateľov. Tým pádom sa vašou jedinou hlavnou úlohou stáva dostať sa z tej mapy tak rýchlo preč, ako rýchlo ste sa dostali do nej.

Štýl, akým je hra urobená ju ukracuje aj o jednu základnú vec, a to príbeh postáv. Je ho neuveriteľne málo na to, aby ste poriadne zistili čo, kto, ako a kde. V hre niekoľko hlavných postáv, o ktorých by ste sa radi dozvedeli viac, avšak čas vám to nedovoľuje, čo je veľká škoda. Sestry dvojičky si taktiež zaslúžia viac času, keďže s nimi dokopy budete mať len niekoľko krátkych rozhovorov, čím si k nim nestihnete urobiť v podstate žiadny vzťah. Potom sa ľahko môže stať to, čo sa stalo aj nám, že nebudete v podstate cítiť žiadnu emóciu, ak sa jednej z hlavných postáv niečo stane. Napríklad, ako to bolo vo Far Cry 3, kde bolo na postavy dosť času na to, aby ste si vytvorili citové väzby.

Čo vás ale poteší je, že máte možnosť dvoj-skoku. To znamená, že môžete vyskočiť ešte raz vo vzduchu. Je to užitočné ale … prečo? Taktiež máte možnosť získať neviditeľnosť, super rýchlosť a super silu. Far Cry vždy išiel do tajomných a mystických končín, čo bolo príjemné ozvláštnenie hry ale v New Dawn si jednoducho povedali, že sa na to vykašlú a rovno vám hodia na tanier superschopnosti. “Tu máš na a choď.” Mnohí z vás si teraz možno povedia, že to už prekročilo hranice. Áno, v podstate áno ale dáva vám to opäť nové možnosti, ako sa vysporiadať so všetkým zlom vo svete a je to, pravdupovediac, celkom zábava robiť to aj v tomto štýle. Môžete prebehnúť z jedného miesta na druhé vysokou rýchlosťou alebo preraziť budovu, je to len na vás. Škoda je, že tieto schopnosti prichádzajú do hry v čase, keď už máte v podstate najvyššiu výbavu a hravo si poradíte s nepriateľmi. Sme však na rozhraní, keď nevieme či je to pre Far Cry plus alebo mínus. Je to naozaj zábava ale patrí to práve do tejto hernej série? Necháme posúdenie na vás.

V New Dawn vidíme veľký potenciál, čo všetko by sa ešte dalo, ale bohužiaľ sa neurobilo. Základom každej takejto hry je príbeh. Hráč sa hrá „príbehovku“ preto, lebo chce príbeh, chce cítiť s hlavnou postavou, chce byť nahnevaný na zápornú postavu, chce problém vyriešiť. To, bohužiaľ, v New Dawn nestihne, lebo jednoducho nemá dostatok času sa niečo o postavách dozvedieť. Príjemným spestrením hry sú RPG prvky, ktoré však nie sú násilné a možno si ich ani nevšimnete. Celkovo je hra dobrá, nie však výborná. Bojujeme s myšlienkou či by nebolo lepšie nazvať ju DLC-čkom pre Far Cry 5, možno za vyššiu cenu, ale výrazne nižšiu ako to je teraz pri plnej hre, keďže ide vlastne o priame pokračovanie päťky, ktoré ale nevyužíva svoj potenciál a v podstate sa nič nedozviete. Ak vás však bavila päťka, bude vás pravdepodobne baviť aj New Dawn aj napriek tomu, že priniesla niekoľko zmien, na ktoré sme doteraz neboli v tejto hernej sérii zvyknutí.

far cry new dawn Far Cry New Dawn
Far Cry New Dawn
Grafika
70
Príbeh
55
Spracovanie
65
Klady
Zápory
63
Zaujímavý článok
Narodeninové štatistiky hry Rocket League
Narodeninové štatistiky hry Rocket League