epic games store logo 2 Prečo hráči neznášajú Epic Store?

Prečo hráči neznášajú Epic Store?

Posledná úprava:

Vyše 10 rokov dominoval trhu s digitálnymi PC hrami jeden hráč – Steam. Počet užívateľov tejto služby sa rapídne zvyšuje každým dňom. Užívatelia majú možnosť založiť si skupinu, svoju vlastnú komunitu, diskutovať, zdieľať videá a screenshoty z hry. Jednoducho byť súčasťou nejakej virtuálnej hernej rodiny.

Všetko sa začalo v decembri 2018, keď Epic Games, tvorca Unreal Engine a hry Fortnite, oznámil svoj príchod na trh so svojim vlastným obchodom. Hneď na začiatku Epic staval na fakte, že od vývojárov si bude brať len 12% z predajov. Oproti tomu si Steam berie 30%. Epic sľuboval aj viac kontrolovaný výber hier, než má Steam, kde môže mať v podstate ktokoľvek akúkoľvek hru. Vývojári sa taktiež môžu rozhodnúť sami, či pri svojej hre budú prijímať recenzie od hráčov, alebo nie.

„Nefér“ konkurencia Steamu

Už pri svojom štarte mal Epic exkluzivity, ale neboli to žiadne veľké, ani výrazné herné tituly. Išlo napríklad o hry Ashen alebo Hades. Ako sa Epic adaptoval na nové prostredie, začal mať aj lepšie tituly výhradne pre seba. Začínali sa mu hromadiť AAA tituly ako Walking Dead: The Final Season, Division 2 a hry od Quantic Dream (Detroit: Become Human, Beyond: Two Souls, …). Vtedy sa začali hráči búriť.

Špičkou ľadovca bolo v tej dobe nové Metro: Exodus. Epic oznámil, že bude exkluzívne dostupné iba v ich obchode v januári 2019, iba dva týždne predtým, než mala hra vyjsť. Hra bola tak blízko vydania, že už mala pripravenú stránku na Steame a nespočetné množstvo hráčov si ju cez Steam aj predobjednalo.

Valve sa vtedy k situácii vyjadrilo a to veľmi šikovne. Stránku s hrou nevymazali, nechali ju publikovanú a pridali k nej poznámku, ktorá v istej časti hovorí, že „rozhodnutie presunúť hru pod inú platformu je nefér voči zákazníkom Steamu.“ To dalo fanúšikom Steamu konečne dôvod zakričať si: „Konkurencia je dobrá vec, ale spôsob, akým to robí Epic, je nefér.“

Samozrejme hráči sa nesťažovali len medzi sebou. Metro: Exodus dostal na Steame množstvo negatívnych hodnotení, práve kvôli tomuto rozhodnutiu. Hráči zašli až tak ďaleko, že obťažovali ľudí, ktorí s týmto rozhodnutím nemali absolútne nič spoločné – napríklad autora knižnej predlohy Metro, Dmitrya Glukhovskeho. Zanechávať negatívne hodnotenia sa stalo pravidlom, pokiaľ sa vydavateľ rozhodol prejsť zo Steamu na Epic. Mali sme to možnosť vidieť aj pri hre Borderlands 3.

Prečo sú ale hráči nahnevaní, možno urazení? Nie je to len Epic, ktorý sa snažil vystúpiť proti Steamu na bojové pole. Aj Electronic Arts urobil niečo podobné. Celú sériu Battlefield presunul zo Steamu na svoj vlastný Origin. Neskôr sa k tomu pridali aj hry Titanfall a Dragon Age, o ktoré Steam prišiel. Samozrejme, Origin má ďaleko od obľúbeného launcheru, ale nikdy nezažil takú vlnu hnevu ako Epic. Možno preto, že ide o launcher priamo od vývojára a nie tretej osoby? Možno keby 2K presunulo Borderlands na svoj vlastný launcher, nezažil by toľko hnevu ako Epic?

Hráči, ktorí chceli naďalej hrávať tituly od EA si jednoducho stiahli ďalší program do svojich počítačov.

Prechod zo zabehnutého systému na nový

Väčšina ľudí nemá rada prudké zmeny. Prečo meniť niečo, čo je zabehnuté a funguje to? Bolo to tak aj v prípade Epic Store. Hráči sú zvyknutí na istý štandard. Na Steame majú svojich priateľov, svoje skupiny a komunity, ktoré sme už spomínali vyššie. Epic nič také neponúkal. Importovať priateľov zo Steamu ste si síce mohli, ale to bolo asi tak všetko. Epic sa v tom čase funkciami porovnávať so Steamom ani nemohol, a v súčasnej dobe stále ani nemôže. V tomto je jednoznačne pozadu.

Žiadne achievementy, žiadne skupiny, hodnotenia užívateľov, komunity, úložisko v cloude – nič. Väčšinu týchto vecí mal Epic v pláne, alebo stále ešte má. Existuje na to stránka, kde si môžete pozrieť, čo je momentálne pre Epic Store priorita a čo príde neskôr.

Niektoré funkcie, ktoré Steam ponúka, nech sa zdajú byť akokoľvek nepodstatné, sú pre niektorých hráčov veľmi dôležité. Pri počte užívateľov, ktoré Steam má, aj malé percento hráčov predstavuje tisíce ľudí.

Napríklad také kartičky, alebo Steam Market. Väčšinu to zaujímať nemusí, ale nájde sa veľa hráčov, ktorým táto funkcia príde ako priorita číslo jeden. Iba obyčajným hraním hry môžeme získať rôzne skiny a odmeny, ktoré následne môžete predať ďalej a kúpiť si inú hru. Je to dlhý proces, ale dá sa to.

Epic je spyware, sleduje ma a predáva moje údaje

Na Reddite sa začiatkom roku 2019 objavili informácie o tom, že Epic Store obsahuje istý spyware, ktorý má zaznamenávať aktivitu používateľa. K tomuto sa Epic rýchlo vyjadril, že ide o softvér, ktorý iba udržuje štatistiky a umožňuje kupujúcemu lepšie platby vrámci ich programu „Support-a-Creator“. Zvyšok, je podľa Epicu klasická analýza vášho hardvéru a majú to uvedené aj v podmienkach, ktoré ste prijali. Steam má podobnú, dobrovoľnú možnosť.

Hráči však obviňovali Epic aj zo získavania a zneužívania ich informácii zo Steamu. Epic sa vyjadril aj k tomuto a povedal, že dáta sú posielané zo Steamu späť k nim, ak sa človek napríklad rozhodol importovať si zoznam priateľov. Šéf Epicu však priznal, že táto funkcia sa správala nanajvýš divne, keďže posielať mala iba údaje o priateľoch. Obhájil to tým, že táto funkcia bola do Epic Store pridaná narýchlo a obsahovala niektoré veci, ešte za čias, keď bola použitá v hre Fortnite.

Hráči si však neuvedomujú, že aj Steam má za sebou niekoľko podobných problémov s uchovaním osobných údajov a taktiež o nich zbiera rôzne informácie. Zdá sa však, že hráčom to v prípade Steamu až tak nevadí. Bolo by však na mieste, pred kritikou Epicu, prečítať si podmienky používania služby Steam.

Zamieriť však musíme aj do vôd konšpiračných teórií. Ostaneme však pri spomínanom spyware. Je známym faktom, že jedna z najväčších herných spoločností na svete, čínsky Tencent, vlastní 40% Epic Games. Najväčší odporcovia Epic Store sa teda rozhodli, že Epic predáva údaje o používateľoch do Číny. Tieto obavy, sú samozrejme nepodložené, avšak nie úplne vylúčené, hlavne ak vieme, aký je postoj Číny k sledovaniu a získavaniu informácií o ľuďoch. Nebolo by to prvýkrát, čo sa vláda v Číne rozhodla „spolupracovať“ s veľkými firmami ako Huawei, za účelom, jednoducho povedané, špehovania.

Treba však podotknúť, že Tencent vlastní podiely aj v Ubisofte, Blizzarde, Riot Games, Discorde aj Paradoxe. Epic však Tencent obhajuje so slovami, že Tencent je jeden z ich investorov a nie diktátor. Tieto konšpirácie sa dostali až do takého štádia, že sa k nim vyjadril šéf Epic Games, Tim Sweeney.

Na Twitteri napísal odkaz, že hnev a kritika exkluzivít, ktoré získavajú, je na mieste. Rovnako tak je na mieste aj kritika funkcii, ktoré Epic Store nemá. Je to niečo, z čoho sa môžu poučiť a vylepšiť to. Požiadal však, aby hráči rozlišovali fakty a konšpirácie, ktorú sú absurdné. Napríklad tie, že Epic Store je spyware, ktorý vás sleduje a predáva o vás informácie Číňanom.

Ďalej v príspevku upokojuje hráčov a používateľov, že je stále väčšinovým vlastníkom Epic Games a Tencent a všetci ostatní investori sú ich priatelia. Ani jeden z nich nemá prístup k vašim dátam a ani jeden nemôže diktovať Epicu, čo má robiť.

Budúcnosť, v ktorej Steam nie je monopol

Kde je teda problém. Momentálne je „problém“ Epic Store ten, že od ďalšej hry, ktorú si chcete zahrať, vás delí jeden program v PC navyše a štyri kliknutia k tomu. Epic nikoho nenúti míňať viac peňazí, ani vymazať Steam z vášho PC. Keby však všetci hráči začali utekať zo Steamu na Epic a na iné platformy, trh s PC hrami by bol poriadny bordel, v ktorom má každý obchod svoju komunitu, svoje pravidlá a svoje funkcie.

Steam, napriek chybám, ktoré má, priniesol štandard do PC hrania. Napriek tomu, nikdy nebol úplne monopolom. Aj Activision-Blizzard má svoj vlastný launcher a pomaly tam presúva aj hry, ktoré boli pôvodne na Steame. Bethesda sa rozhodla rovnako pre svoj vlastný softvér, avšak vydáva hry aj na Steam. Dokonca aj Discord má vlastný obchod s hrami so svojimi exkluzivitami, aj keď, samozrejme, nie sú to tak veľké tituly.

Niektorí teda môžu vidieť budúcnosť PC trhu ovládanú Epicom a inými obchodmi. Nič však nenaznačuje tomu, žeby sa tak malo stať. Epic Store je tu už skoro dva roky a Steam si stále vedie veľmi dobre. Jediné, čo to zatiaľ značí je, že vedľa seba môžu pokojne fungovať aj dvaja veľkí hráči. Aspoň zatiaľ.

Neznášam Epic, ale hru zadarmo beriem

Zaujímavým javom, ktorý môžeme sledovať medzi slovenskou a českou komunitou hráčov je nanajvýš divný názor na Epic. Opýtajte sa v akejkoľvek hernej skupine na Facebooku, čo si myslia o Epic Store, zaručene dostanete odpovede o tom, aký je zlý, ako vás sleduje, že je to spyware, prípadne nejaké iné nadávky.

Napriek tomu v deň, keď Epic sprístupnil GTA 5 zadarmo, ich servery padli. Mnoho hráčov akosi zabudlo nadávať na Epic v herných skupinách a namiesto toho sa dožadovali rady, ako to spojazdniť, prečo im nejde aktivovať hra a prečo im nejdú Rockstar servery. Niektorým to, samozrejme, zahralo do karát. Epic je tak zlý, že si nedokáže zaobstarať ani poriadne servery. Takým by možno bolo potrebné pripomenúť, že keď Steam spúšťa Summer Sale, taktiež to jeho servery nezvládajú.

Stalo sa akýmsi trendom nadávať na Epic iba preto, že to tak robia všetci. Či už preto, že sa hráči boja reakcie, keby sa náhodou priznali, že Epic im nerobí problém, alebo jednoducho idú s davom. Nadávajú predsa všetci, tak to asi bude pravda.

Zástancovia Epicu však zdôrazňujú, že najväčšou výhodou Epic Store je vyšší podiel peňazí, ktoré vývojári hier dostanú. Ide o 18%, ktoré dostanú vývojári hier a nie obchod, na ktorom sa ich hra predáva. Pre lepšiu predstavu si uveďme príklad. Hra zarobí 100 000€, z toho 30 000€ si zoberie Valve. Oproti tomu, Epic si vezme iba 12 000€. Je to 18 000€, ktoré dostane vývojár navyše, ak sa rozhodne predávať svoju hru na Epic Store.

Najlepšie na tom je, že túto sumu mu nezaplatí Epic, zaplatíte ju vy – hráči, ak sa rozhodnete kúpiť si hru na Epic Store. Je teda na vás, či chcete investovať viac z vašej zaplatenej sumy vývojárom, alebo obchodu, z ktorého ste si hru kúpili.

Celý tento hnev na Epic Store je rozdelený do dvoch kategórii. Oprávnený a absurdný. Medzi oprávnený hnev patrí napríklad získanie exkluzivity dva týždne pred vydaním hry. Ide o nepríjemný ťah, najmä tak skoro pred vydaním, keď už sa väčšina hráčov pripravila a objednala si hru na inej platforme. Oprávnene sa môžu hráči hnevať aj na funkcie Epic Store, ktoré zatiaľ nemá, aj keď ich možno plánuje. Hovorí to aj sám Epic a proti tejto kritike nenamieta.

Na druhej strane, aj keď na internete treba byť opatrný, tvrdiť, že Epic je spyware, sleduje vašu polohu, zbiera o vás dáta a predáva ich tretím stranám je výmysel. Treba odlišovať, čo je davová psychóza, čo je konšpiračná teória a čo je fakt.

Nech sa už rozhodnete akokoľvek, tento článok nemá v úmysle propagovať ani jednu zo spomínaných platforiem. Je len na hráčoch, ktorej dajú prednosť, ktorú budú mať radi a ktorú nie. Je však potrebné pozrieť sa na to z oboch strán, nie len z jednej. Koniec koncov, vývojárov podporíme či si kúpime hru na Steame, alebo na Epic Store. A to je dôležité.

Zdroj: Kotaku, Reddit, Twitter, Game Industry, Epic Store, Valve


Zaujal ťa článok? Budeme radi ak našu prácu podporíš jednoduchým lajkom na Facebooku alebo Instagrame. Ponúkneme ti ešte viac zaujímavých článkov, vtipné obrázky, ankety a samozrejme súťaže.

Zaujímavý článok
Borderlands Legendary Collection Prečo hráči neznášajú Epic Store?
Borderlands Legendary Collection