fbpx
Playstation 4 Recenzie

RECENZIA | Vaporum

Jestli jsi pamatujete na známou sérii Bioshock a nebo jestli máte rádi hry z dob páry, tak Vaporum vás jistě osloví. Ano, Vaporum si už můžete zahrát nějakou tu dobu i na PC, ale až teď se Vaporum dočkal i PS4 verze, kterou jsme recenzovali. Ale co je na hře žánru dungeon crawler od slovenského studia FatBoy games tak zajímavého a jedinečného? Pojďme se na to podívat.

Vaporum není obyčejná hra. Je to dungeon crawler RPG, což je žánr, který je dosti jednoduchý. Za vámi se zavřou dveře a vy musíte zabít nepřátele v místnosti. Jakmile všechny zabijete, vezmete si svoje věci které jste dostali z nepřátel a jdete dál. Vyřešíte nějakou tu hádanku, která vás zavede do jiné lokace a to je celé. Stále to samé dokola. Jediné co je jiné je prostředí a nepřátelé, kteří se postupem času stávají dosti složití na zabití. Ano, jsou tu sice roboti, kteří jdou zabít na pár úderů, ale jsou tady i ti, kteří jich vydrží i desítky. A to je na tomto žánru úžasné. Zároveň s tím přichází i znovuhratelnost, která je obrovská. Stále dokola jsi můžete procházet ty stejné místnosti, zabíjet hordy nepřátel, sbírat zbraně a munici a i po kompletním dohrání vás hra nepřestane bavit. Tomu je tak i u Vaporum.

Příběh začíná pěkně nakreslenou cutscénou, kde se hlavní postava probudí s menší amnézií uprostřed pustého oceánu. Najednou se vám před zraky objeví velká kovová věž, ze které máte divný pocit. Připadá vám povědomá. Jako by jste již v ní někdy byl. Celé to začne být ještě divnější, když se náhle z věže začne zjevovat světlo, díky kterému se otevře poklop, do kterého následně vstoupíte. Projdete menší část, ve které přichází vaše první a zároveň i největší rozhodnutí. Vybrat si exsoskelet, který budete po celou dobu hry na sobě nosit. Exsoskelet je něco jako vaše druhá kůže. Díky němu se budete moci bránit nepřátelům, kterých tu je dost. Každý je trochu jiný. Máte na výběr ze čtyř. Těžký exsoskelet vás ochrání před nepřáteli větší porcí životů, které budete opravdu potřebovat a nebo například bojový exsoskelet, který vám dá větší rychlost útoků. Jakmile si vyberete, tak vás hra už nijak za ručičku nedrží. Prostě vás hodí do akce a na nic se vás neptá. Tenhle styl hry se mě osobně dost líbí, protože na všechno si musíte přijít sami. Ale jsou tady i ti, kteří by ocenily nějaký ten tutorial. I pro ty tu jsou menší, ale skoro zanedbatelné tutoriály. Hra vám ale trochu pomůže, až když si opravdu nevíte rady. Ale to většinou nepřichází, maximálně při hádankách, které jsou někdy až příliš složité, ale i přes to jsou pouze a jenom logické a nic složitého na tom nehledejte.

Nepřátel tu je dost. Většinou to jsou roboti, automaty nebo mechanické stroje, které se vás budou snažit zabít. Na každého nepřátele platí něco jiného. Na roboty platí kyselina nebo voda a na automaty elektřina. Platí ale i to, že pokud robot, který sám má útok s elektřinou je proti ní i imunní. Platí, že pokud se naučíte pohyby a útoky jednotlivých protivníků, tak máte vyhráno. Nepřátelé mají prostě stejné pohyby a útoky po celou dobu hry. Zkuste si zapamatovat všechny kroky všech nepřátel, když jich na vás půjde pět v malé místnosti. To asi nepůjde. Ale v tomto ohledu vám pomůžou zbraně. A těch je to spousty. Na začátku máte pouze křesací pistoli a páčidlo,  ale postupem času najdete brokovnice, muškety, meče a další tunu zbraní které vás ochrání před vším, co se vás bude snažit zabít. Navíc, za každého zabitého nepřítele dostanete Fumium, což je místní forma zkušeností, za které si můžete zlepšovat váš exsoskelet lepší přesností se zbraně nebo například rychlejší doplnění života.

Když se budeme bavit o zábavnosti, tak dojdeme k závěru, že je Vaporum opravdu zábavný. Sice hned na začátku vám hra připadá jako nudná a příběhově nezábavná, ale po pár místnostech a zabitých nepřátel vás Vaporum doslova vtáhne do příběhu, který se točí kolem bývalých obyvatel věže. Ano, řekl jsem bývalých, protože v současné době nikdo ve věži není. Kromě pár automatů a robotů tu není nikdo, kdo by byl člověk, kromě vás. Sice tu jsou roboti, kteří se tváří jako lidi, ale ti pouze tak vypadají. Příběh je navíc doplněn spisy a záznamníky, které vám řeknou něco o bývalých obyvatel věže. Ale pokud budete pozorní a budete se prohrabávat všude okolo, tak se vám může povést najít nějakou tu tajnou místnost. A že jich tu je. V každé z nich najdete nějaké to lepší vybavení nebo spis, díky kterému se dozvíte trochu více o příběhu. Ale tyto místnosti není nutné hledat, protože pro splnění příběhu nejsou nutné. Ale za tu lepší zbraň ta námaha stojí.

Vaporum je velice povedená hra. Hratelnost je super, grafika taky a soundtrack taktéž.

Když jsme zmínily všechny kladné věci, tak přicházejí i záporné, kterých je ale opravdu minimum. Jako mínus beru to, že pokud vezmete cokoliv z vašeho inventáře a hodíte to na zem, tak se to promění v šedý pytlík. Ano, chápu že je hodně složité natexturovat všechny předměty, které se ve hře objeví, ale nechápu proč alespoň neudělali model cihly, se kterou si užijete opravdu dost srandy. Co beru jako velký plus je atmosféra, grafika a soundtrack. Atmosféra je neuvěřitelná. Máte opravdu strach jít za další roh, protože víte, že za ním bude čekat nějaký robot. Grafika je nádherná, všechny odrazy kovových předmětů jsou úžasné. Soundtrack je nepopsatelný. Tak jak jsme už u většiny her zvyklí, hudba sama pozná, když začnete bojovat, díky čemuž se z klidné hudby stane akční mlátící hudba plná rychlých pasáží během sekundy.

A jaký je verdikt? Vaporum je velice povedená hra. Hratelnost je super, grafika taky a soundtrack taktéž. Příběh je srdce rvoucí. Atmosféra je nepopsatelná. Přesto hra není to pro všechny a své fanoušky si bude muset hledat. Nepřijdou sami. Není to ta klasická dungeon crawler hra, u které zmáčknete pár tlačítek a zabijete všechny v místnosti. Vaporum je tu pro ty, kterým chyběl nějaký nový titul žánru dungeon crawler. Nám chyběl taky a teď jsme se ho dočkali.